I sidste uge arbejdede GF1 EUD-eleverne på Gråsten Landbrugsskole med faget bæredygtighed. Forløbet fungerede, som en introduktion til de centrale begreber inden for bæredygtighed, og eleverne fik indblik i, hvordan deres egne valg i hverdagen kan påvirke klimaet. Her blev der især arbejdet med, hvordan man kan reducere sin CO₂-udledning gennem bevidste valg – bl.a. i form af fødevarer.
Bæredygtighed i hverdagen
En stor del af undervisningen handlede om, hvordan madvaner spiller en vigtig rolle i den samlede klimabelastning. Eleverne lærte om forskelle i CO₂-udledning mellem forskellige fødevarer og diskuterede, hvilke alternativer der kan være mere bæredygtige i hverdagen. Dette dannede grundlaget for et praksisforløb i skolens laboratorium, hvor teori og handling blev koblet sammen.
10 sanserige poster
Forløbet kulminerede i fire timer i laboratoriet, hvor eleverne roterede mellem ti forskellige poster. Her blev bæredygtighed gjort konkret gennem sanselige og undersøgende aktiviteter:
- Rangering af fødevarer efter CO₂-udledning
- Et bord med veganske alternativer som soyais, havredrik og andre plantebaserede produkter
- Fremstilling af en bæredygtig frugtsalat
- Blindsmagning af forskellige mælketyper
- Kend de forskellige æblesorter
- Identifikation af grøntsager
- Smagstest af tre forskellige typer humus
Sjov dag sammen med køkkenet
Dagen bød på sjove og spændende aha oplevelser for flere af eleverne, da de ved flere af madvarerne fik testet deres sanser og smagt på en masse råvarer.
Undervisningen forløb i tæt samarbejde med køkkenet, der stod for sammensætte og medbringe alle råvarerne samt forklare om de enkelte råvarer og retter, overfor eleverne.
Er du nysgerrig på EUD Landmand uddannelsen, kan du læse mere her























